Labdien, kolēģi, partneri, sabiedrotie un visi pārēji Latvijas iedzīvotāji, kuriem rūp savas vietas attīstība, un kas ir gatavi arī paši rīkoties savas dzīves un vietas kvalitātes uzlabošanā.

 Vēršos pie Jums ar sekojošu informāciju un aicinu uz konstruktīvu rīcību!

 Ceru, neesat palaiduši garām informāciju, ka Finanšu ministrija ir izsludinājusi publisku apspriešanu diviem ļoti nozīmīgiem dokumentiem, uz kuru pamata Latvijā tiks investēts viss Eiropas Savienības fondu finansējums. Šie dokumenti ir:

Partnerības līgums Eiropas struktūrfondu un investīciju fondu 2014.-2020.gada plānošanas periodam (turpmāk – Partnerības līgums);

Darbības programma „Izaugsme un nodarbinātība”.

Finanšu ministrija, sadarbībā ar citām ministrijām un ieinteresētajām pusēm, ir izstrādājusi šo dokumentu sākotnējo redakciju un nodevusi tos publiskai apspriedei. Informācija ir pieejama šeit: http://www.esfondi.lv/page.php?id=1149

Līdz š.g.3.jūnijam tiek sagaidīts sabiedrības viedoklis, sūtot to uz Irma.Bondare@fm.gov.lv un Anna.Pukse@fm.gov.lv

 

Šajā sakarā vēlos pievērst Jūsu uzmanību Partnerības līgumam un īpaši sadaļai 3.1., kas atrodama 45.lapā un kuras nosaukumam mūsuprāt būtu jābūt „Sabiedrības virzīta vietējā attīstība”.

Kāpēc?

Eiropas Savienība, novērtējot sabiedrības centienus pašiem iesaistīties ar attīstību saistītu jautājumu risināšanā, piemēram, nabadzības un sociālās atstumtības mazināšana, vietējās ekonomikas aktivitātes stiprināšana u.tml., kā arī izprotot, ka daudzas problēmas visefektīvāk var risināt tieši vietējā līmenī, iesaistot iedzīvotājus un citas ieinteresētās puses, pašvaldības, uzņēmējus u.tml., aicina ES dalībvalstis izmantot Sabiedrības virzītu vietējās attīstības pieeju (turpmāk – SVVA jeb angliski CLLD) sabiedrībai aktuālu problēmu risināšanā.

ES pieļauj, ka šīs pieejas īstenošanai var tikt piešķirts visu ES fondu (ERAF, ESF, ELFLA, EJZF) līdzfinansējums, kā arī, SVVA pieeju var izmantot jebkurā dalībvalsts teritorijā, kurā ir identificēts noteikts problēmu loks, un to efektīvākais risinājums ir iespējams tiešā veidā iesaistot dažādas sabiedrības grupas, kuras skar šīs problēmas. Tās var būt lauku teritorijas, zivsaimniecībai nozīmīgas teritorijas un piekraste, pilsētas un urbanizētas teritorijas (apkaimes), teritorijas, kurās ļoti aktuāli ir nodarbinātības veicināšanas un sociālās atstumtības mazināšanas jautājumi.

Eiropas Savienības piedāvājums ir ļoti plašs, tomēr ES dalībvalstīm Partnerības līgumā ir jānosaka, kuri fondi un kurās teritorijās ir izmantojami ar Sabiedrības virzītas vietējās attīstības pieeju.

Latvija, iespējams Finanšu ministrijas personā, ir noteikusi, ka SVVA pieeju var izmantot tikai piesaistot ELFLA un EJZF finansējumu un koncentrējot to lauku teritorijās un Baltijas jūras un Rīgas jūras līča piekrastē, izņemot Liepājas, Ventspils, Jūrmalas un Rīgas teritoriju.

Citiem vārdiem sakot, ir pieņemts lēmums, sabiedrības iesaisti aktuālo problēmu risināšanā, atstāt tieši tādā pašā stadijā, kā tas ir bijis līdz šim. Nedodot iespēju jaunām teritorijām izmantot pieeju, kas apvieno pašvaldības, uzņēmēju un NVO centienus kopīgā darbībā risināt vietējā līmenī aktuālus jautājumus. Tāpat arī nedodot iespēju maza apjoma investīcijas sasaistīt ar atbalsta aktivitātēm (mācības, motivācijas veicināšanas pasākumi, nodarbinātība), ko piedāvā Eiropas Sociālais fonds.

Nebūtu būtisku iebildumu, ja šis lēmums būtu bijis izdiskutēts ar ieinteresētajām pusēm un būtu bijusi panākta kopēja vienošanās par mērķtiecīgām ES investīcijām fokusētās teritorijās. Lēmums ir pieņemts bez sabiedrības iesaistes! Arī līdzšinējie LLF aicinājumi diskutēt par pieejas ieviešanu Latvijā netika sadzirdēti.

 

Tāpēc aicinu Jūs paust savu viedokli Finanšu ministrijai, sūtot priekšlikumus par to, kā Jūs redzat Sabiedrības virzītas vietējās attīstības pieejas īstenošanu Latvijā!

Līdz šim Sabiedrības virzīta vietējās attīstības pieeja ir atpazīta kā LEADER pieeja, kas tiek īstenota lauku teritorijās ar ELFLA līdzfinansējumu vai 4.prioritāte, kas tiek īstenota zivsaimniecībai nozīmīgās teritorijās ar EZF līdzfinansējumu, vai URBAN un URBACT Kopienas iniciatīvas, kas tiek īstenotas ar ERAF līdzfinansējumu, kā arī EQUAL Kopienas iniciatīva, kas tiek īstenota ar ESF līdzfinansējumu.

 

Biedrības „Latvijas Lauku forums” redzējums ir paplašināt SVVA pieeju sekojošā veidā:

          Lauku teritorijās izmantot ELFLA finansējumu maza mēroga infrastruktūras attīstībai, savukārt ESF finansējumu – aktivitātēm, kas saistītas ar sabiedrības izglītošanu, motivācijas celšanu, pieredzes pārmantojamību un citām sociālām aktivitātēm. (Piemēram, lai veicinātu jauniešu nodarbinātību laukos, izmantojot ELFLA līdzfinansējumu, tiek iegādāts aprīkojums, ko jaunietis izmanto nodarbinātības uzsākšanai, savukārt, izmantojot ESF līdzfinansējumu, šim jaunietim tiek nodrošinātas apmācības, konsultatīvais vai cits atbalsts, kas tiek piemērots konkrētā jaunieša vajadzībām konkrētā vietējā situācijā. Vai, piemēram, lai veicinātu ilgstošo bezdarbnieku atgriešanos darba tirgū vietējais uzņēmējs kopā ar vietējo NVO veido īpašas atbalsta aktivitātes, izmantojot ESF līdzfinansējumu, kas piemērotas konkrētā bezdarbnieka atgriešanai darba tirgū.)

           Baltijas jūras un Rīgas jūras līča piekrastē izmantot EJZF līdzfinansējumu maza mēroga infrastruktūras attīstībai, savukārt ESF līdzfinansējumu – aktivitātēm, kas saistītas ar sabiedrības izglītošanu, motivācijas celšanu, pieredzes pārmantojamību un citām sociālām aktivitātēm. (Piemēram, lai vietējais zvejnieks vairotu ienākumus brīdī, kad zivju resursi samazinās, izmantojot EJZF līdzfinansējumu, tiek iegādāta zivju kūpinātava, ar kuru zvejnieks var pievienot vērtību savai zivju produkcijai, savukārt, izmantojot ESF līdzfinansējumu, šim zvejniekam tiek nodrošinātas apmācības, konsultatīvais vai cits atbalsts, kas tiek piemērots konkrētā zvejnieka vajadzībām konkrētā vietējā situācijā un var palīdzēt efektīvāk pārdot savu produkciju.)

           Lielo pilsētu teritorijās izmantot ERAF līdzfinansējumu maza mēroga infrastruktūras attīstībai, savukārt ESF līdzfinansējumu – aktivitātēm, kas saistītas ar sabiedrības izglītošanu, motivācijas celšanu, pieredzes pārmantojamību un citām sociālām aktivitātēm atbilstoši apkaimes izvirzītajai problemātikai. (Piemēram, lai risinātu sociālā riska grupā nonākušo jauniešu atgriešanu darba tirgū, izmantojot ERAF finansējumu, tiek izveidots sabiedriskais centrs apkaimē, savukārt, izmantojot ESF līdzfinansējumu šiem jauniešiem tiek nodrošināts konsultatīvs, izglītojošs vai cita veida profesionāls atbalsts, kas tiek piemērots konkrētai situācijai.)

 

Latvijas Lauku forums ir pārliecināts, ka efektīvākais veids sabiedrībai aktuālu problēmu risināšanā ir iespējams iesaistot sabiedrību – NVO, uzņēmējus, pašvaldību –  uz līdzvērtīgas partnerības principiem šo problēmu identificēšanā, piemērotāko risinājumu noteikšanā un arī pašas problēmas risināšanā. Tādā veidā tiek palielināts sabiedrības līdzdalības un arī līdzatbildības līmenis par savu un savu apkārtējo cilvēku dzīves kvalitāti un vietas līdzsvarotu attīstību.

Ja arī Jūs esat pārliecināti, ka aktīva NVO, uzņēmēju iesaiste vietēja mēroga jautājumu praktiskā risināšanā, izmantojot ES finansējumu, var palīdzēt Latvijas sabiedrībai nostāties uz „zaļa zara”, tad mudinu Jūs rīkoties, paužot savu viedokli atbildīgajām personām.

 

Ar cieņu,

Valdis Kudiņš

Latvijas Lauku forums

Valdes priekšsēdētājs

 

Pielikumā pievienoju Finanšu ministrijai adresētu sagatavoto vēstuli.

 

 

Papildus informācija par Sabiedrības virzītu vietējās attīstības pieeju ir atrodama angļu valodā šajā saitē: http://ec.europa.eu/regional_policy/what/future/pdf/preparation/clld_guidance_2013_01_31.pdf