Projekta “Glocalization in adult education” tikšanās no 12. – 14. decembrim, 2016, Gdow, Polijā piedalījās LLF izpilddirektore Anita Seļicka, “Partnerība “Daugavkrasts” administratīvā vadītāja Daiga Krūmiņa un biedrības “Krāslavas rajona partnerība” valdes locekleAina Dzalbe.

  • Vietējā kopienā pieaugušo izglītība pārsvarā tiek realizēta: profesionālā – izmantojot par bāzes studijām vietējās profesionālās skolas, pielāgojot mācību programmu un izmantojot esošos resursus (piemēram, tehnikumā, kur var pēc pamatskolas beigšanas var mācīties un iegūt konditora profesiju – to pašu sertifikātu var iegūt arī pieaugušo izglītības apmācībā); atsevišķu grupu – kā piemēram KOLPING to veic; mūžizglītība – dažādas iespējas vietējā VRG piedāvā.
  •  Tikām iepazīstināti ar starptautiskas organizācijas KOLPING darbības pamatprincipiem Polijā, kā arī uzzinājām, ka Latvijā tādas nemaz nav un tuvākā KOLPING atrodas tepat kaimiņos Lietuvā. Polijā ir 40 KOLPING families – atsevišķas nelielas struktūras  (https://www.kolping.net/ , http://kolping.pl/ ). KOLPONG Polija izglīto cilvēkus ar īpašām vajadzībām, Seniorus un NVO (par kapacitāti).
  • VRG“Dolina Raby” (Polija), kas bija šīs vizītes veidotājs, organizē dažādas apmācības, workšopus, darbnīcas vietējiem iedzīvotājiem aktivizēšanas programmā (www.dolinaraby.pl): Kultūra (kino, teātris), Sports (kalnu pārgājieni, nodarbības baseinā), Valodu bloks, Mākslas nodarbības, Dabas mācības nodarbības, Reģionālās aktivitātes (apgūst profesiju, iemācās spēlēt kādu instrumentu).
  • Skype intervijā ar Nicole Palasz (University of Wisconsin–Milwaukee) runājām par ilgtspējīgu attīstību, augšupejošu pieeju un ilgtspējīgas attīstības mērķiem un to, kā tos ieviest vietējā mērogā.
  • Iepazināmies ar Polijā dzīvojošu latvieti, kas vēlas izdot Latvijas tradicionālās virtuves pavārgrāmatu poļu valodā. Viņa arī darbojas dažādu galda spēļu tirdzniecības, apmācības un sacensību organizēšanas jomā. Sava biznesa uzsākšanai izmantojusi Polijas Nodarbinātības aģentūras programmu. Uz LEADER pasākuma aktivitātēm plāno startēt ar pavārgrāmatas ideju. Foto skolā apguvusi lieliskas prasmes un noslēguma darbam gatavoja bildes ar latviešu ēdieniem – tā arī radās ideja par pavārgrāmatu.
  • Izplatīts Polijā ir ēdiena tūrisms. Gdow ir pavārgrāmatu muzejs –  pārsvarā poļu + kādas citas kultūras virtuve. (grāmatas – gatavošana – eksponāti) Ogolnopolski Festtival Rosolu. Muzejs pie vienmēr jaunām pavārgrāmatām tiek, kad reizi gadā rīko konkursu “Labākā pavārgrāmata”, kur godalga ir Lauksaimniecības ministrijas kauss.

Dažas no dalībnieku atziņām un secinājumiem :

    • VRG “Dolina Raby” (Polija), lai kļūtu par VRG biedru, nepieciešamas vismaz desmit rekomendācijas, jo tas ir ļoti prestiži – būt VRG biedram.
    • Polijā pšvaldībās nav/trūkst cilvēku, kuri strādātu pieaugušo izglītības jomā, kvalifikācijas veicināšanai. Pašvaldību izglītības nodaļas neuzskata par savu pienākumu veicināt pieaugušo izglītību, jo neuzskata, ka pieaugušo izglītība arī ir/var būt daļa no formālās izglītības;
    • NVO ir visefektīvākais un iedarbīgākais resurss, kā aktivizēt vietējos iedzīvotājus, kas ir pasīvi. Iemesls – NVO ir mazāks birokrātiskais slogs un tās ir “tuvāk” cilvēkam;
    • Veicināt praksi, ka citi interesanti var piedalīties un apgūt iemaņas, kopā ar tehniskuma skolēniem, kad viņiem ir prakse/”pulciņi”. Nosacījumi – skolai ir jābūt bāzei, ar ko strādāt, skolotājam ir jābūt motivācijai strādāt, lai nodotu zināšanas, interesentiem jāapmaksā sev izejmateriāli.