Interneta veikalā nopērkami Beverīnas novada amatnieku un rokdarbnieku unikāli roku darbi. Ar interneta veikala starpniecību ir iespēja pasūtīt tieši klienta vajadzībām piemērotu darbiņu. Interneta veikalā var iegādāties rotaļlietas, mājlietas, apģērbus, kā arī aksesuārus. Veikala veidotāji uzsver tā sociālo nozīmi, jo pērkot veikalā piedāvātos izstrādājumus, tiek sniegts ieguldījums apkārtējo lauku teritoriju bezdarba mazināšanā.
Ideja par Beverīnas novada amatnieku un rokdarbnieku interneta veikalu pieder biedrības „Iespēju durvis” valdes priekšsēdētājai Lindai Krūmiņai. Biedrība “Iespēju durvis” tika izveidota 2010. gadā, Pārmaiņu skolu iniciatīvas pirmās kārtas ietvaros, kā organizācija, kas turpinātu sekot Pārmaiņu skolu idejai un veicinātu novada iedzīvotāju aktivizēšanos un aktivitātes sadarbībā ar Beverīnas novada trim skolām un pašvaldību. „Iespēju durvis” cenšas veicināt pilsonisko līdzdalību un atbalstīt mazo uzņēmējdarbību.
Linda biedrībā ne tikai uzmana naudas lietas, raksta projektu konkursu pieteikumus un rosina citas biedrības meitenes uz aktīvu darbību, bet arī sazinās ar pašvaldību, citu novadu NVO un sadarbojas ar amatniekiem. Viens no pienākumiem ir biedrības veikaliņa un dāvanu darbnīcas uzturēšana un darbības nodrošināšana.
Ideja par interneta veikalu radās, kad kopā ar bijušo novada izpilddirektoru, priekšsēdētāju un jauno kultūras nodaļas vadītāju biedrība sāka spriest par to, ka Beverīnas novadā ir dažādi amatnieki un radoši cilvēki, kuri grib pārdot savus darbus, taču nezina, kādā veidā to varētu darīt, kā arī tādi amatnieki, kas jau aktīvi nodarbojas ar savu darbu tirgošanu dažādos veidos. Linda bija tā, kas ierosināja, ka tas varētu būt arī interneta veikala formāts. Tajā brīdī netika daudz domāts par to, ka biedrība ar to varētu pelnīt, bet gan, ka tādējādi tiktu atbalstīti mazie uzņēmēji un amatnieki. Pārmaiņu skolu II kārtas projekts bija īstais instruments īstajā vietā, lai biedrība varētu izveidot savu mājas lapu, kuras viena no sadaļām būtu veikaliņš.
Jāatzīst, ka pēc veikala atvēršanas Linda ir vienīgā, kura šobrīd nodarbojas ar veikala uzturēšanu. Vēl ir arī otra meitene, kas administrē lapu un tādējādi iegulda savu brīvprātīgo darbu biedrības darbībā, tomēr nav īstas vienprātības par veikaliņa popularizēšanas veidiem. Citas biedrības biedres jau sākumā godīgi pateikušas, ka ideju atbalsta “morāli”, taču viņām nav ne laika, ne intereses iesaistīties lietās, kas būtu saistītas ar uzņēmējdarbību vai tirdzniecību.
Paša veikaliņa uzturēšana pārāk daudz laika neprasot, taču jāatceras, ka interneta veikaliņam ir arī “otrā seja” – un tā ir “dāvanu darbnīca” Trikātā, kas faktiski ir tāds kā “fiziskais pasūtījumu galds”. Patlaban Linda cenšos sakārtot savus darbus tā, lai darbnīca būtu vaļā vienu dienu nedēļā. Rudenī, kad atsāksies skola, ir doma, ka darbnīca varētu piedāvāt dažādas aktivitātes bērniem un vecākiem, tā piesaistot cilvēkus un ierādot viņiem, ka darbnīcā var apskatīt un pasūtīt roku darinātus vietējo amatnieku darbus.
Linda uzskata, ka Trikātas, tāpat kā citu lauku apvidu iedzīvotājiem šāds veikals ir nepieciešams, kā jebkura iniciatīva, kas parāda, ka, ja pats būsi aktīvs, tad būs arī kāds, kas tevi atbalstīs. Gan veikaliņš, gan darbnīca ir labs pierādījums tam, cik svarīgi, ka lietas notiek īstajā laikā un vietā. Linda ir pārliecināta, ka ideja bija ļoti noderīga un tajā brīdi arī akūti nepieciešama amatniekiem un ražotājiem, taču apstākļi izveidojās tā, ka, kamēr tika rakstīts projekts, saņemts finansējums un ideja īstenojās dzīvē, novada aktīvākie amatnieki bija sanākuši kopā, nodibinājuši savu biedrību, un ar savu iniciatīvu, un saviem personiskajiem līdzekļiem izremontējuši telpas un atvēruši amatnieku izstrādājumu veikalu Valmierā, muzeja teritorijā. Tomēr Linda atzīmē, ka tas ir tikai pozitīvi, jo šī biedrība ir “Iespēju durvju” ciešākais sadarbības partneris mazās uzņēmējdarbības veicināšanas jomā.
Trikātā esošajai darbnīcai ir vērtība novada iedzīvotājiem, tādējādi, ka tā var lēni, neuzkrītoši un ar lielu pacietību pārliecināt iedzīvotājus par to, ka vietējais, ar rokām darinātais izstrādājums būs daudz vērtīgāks, nekā industriāls izstrādājums. Interneta veikals ir viena no iespējām!
Linda atzīst, ka interneta tirdzniecību šobrīd nevar saukt par aktīvu, galvenokārt ražotāju mazās intereses dēļ, tāpēc patlaban biedrība nemeklē papildus risinājumus noieta tirgus veicināšanai.
Tieši fakts, ka cilvēki, kas paši savām rokām radījuši darbus, īsti negrib/nav gatavi plašai publiskai savu darbu demonstrēšanai ar cerību pārdot, ir lielākais pārsteigums, uzsākot un nodarbojoties ar veikala uzturēšanu. Otrs pārsteigums bija ierobežotais asortiments. Šis fakts Lindai šķitis gandrīz vai neiespējami, jo pēc viņas domām piedāvājums pārsniedza pieprasījumu. Taču labākajos tirdzniecības laikos, piemēram uz Ziemassvētkiem, vai vasaras sākumā, kad ir lielais gadatirgus Brīvdabas muzejā, kā arī laikos, kad notiek dažādi pilsētu svētki, no amatniekiem nav iespējams izlūgties pat darbu fotogrāfijas, kur nu vēl pašus darbus – tiem, kuri ir aktīvi tirgotāji, lietas patiešām arī gana ātri izpērk.
Vēl viens izaicinājums – reti kurš amatnieks taisa vairākus vienādus darbus – tātad tev kā tirgotājam sanāk ievietot interneta veikaliņā darba attēlu un cenu, apzinoties, ka ja šis darbiņš tiks pārdots citur, otrs tāds diez vai taps gatavots, ja nu vienīgi tikai speciāli pasūtot. Pastāv arī amatnieku nepastāvība – daudzi no viņiem dara vēl 10 citus dažādus darbus un pat ja būs pasūtījums, īsti nav garantijas, ka būs iespējams nodrošināt tā izpildi. Šī nedrošība kavē biedrību veidot korporatīvos piedāvājumus – respektīvi, lietu izgatavošanu lielākā skaitā uzņēmumiem pēc pasūtījuma. Jāatzīst, ka vairums pasūtījumu notiek caur Trikātas dāvanu darbnīcu, kamēr interneta veikalā bijis tikai viens pirkums, tiesa, pāris dienas pēc tā atvēršanas.
Linda nezin vai interneta veikalam ir perspektīva Trikātā, Vidzemē vai Latvijā. Viņai šķiet, ka Latvijas iedzīvotāji vēl nav pieraduši iegādāties šāda veida preces interneta veikalos, lai gan pasaulē šī iespēja tiek plaši izmantota, piemēram, slavenais etsy.com portāls. Tāpēc tiek domāts par pievēršanos ārzemju klientiem. Biedrības veikalā un darbnīcā piedāvātos darbus, laikam jāpieskaita pie tā saucamajiem emocionālajiem pirkumiem – „gāju pa tirdziņu, ieraudzīju šo rūķīti, pačamdīju – nu tā uzrunāja – bija jāpērk”. Taču daudz kas ir atkarīgs arī no iesaistīto cilvēku entuziasma un motivācijas darboties – iespējams, ar aktīvu un pietiekami plašu un pārliecinošu tirdzniecības veicināšanu varētu uzlabot pārdošanu arī vietējiem klientiem.
Vairāk par Tirikātā notiekošajām aktivitātēm lasi biedrības “Iespēju durvis” mājas lapā: http://iespejudurvis.lv/
Pielikumā stāsts pdf formātā.
Informāciju sagatavojis Latvijas Lauku forums, izmantojot biedrības “Iespēju durvis” vadītājas Lindas Krūmiņas sniegto informāciju.
Aktivitāte ir projekta „Līdzdalīgas demokrātijas kultūras iedzīvināšana Latvijas lauku telpā Lauku Kopienu parlamenta darbības formātā” pasākums un to finansiāli atbalsta Islande, Lihtenšteina un Norvēģija. Programmu „NVO fonds” finansē EEZ finanšu instruments un Latvijas valsts, administrē Sabiedrības integrācijas fonds.
www.sif.lv www.eeagrants.lv www.eeagrants.org